Glosička: Komu prospívá nadhodnocování divácké návštěvnosti

aneb Najdi 283 rozdílů

Když jsme před časem sdíleli fotky z osmifinále Českého poháru v Kolíně, kde podle oficiálních čísel chybělo 77 lidí do vyprodané haly SOU Spojů s kapacitou 600 diváků přes to, že volných sedaček bylo objektivně více, že ani fronta na pivo a párek by to nespravila, vaše nejčastější reakce více méně byla: „Na Slavii je to ještě horší.“

Ponechme teď stranou, kde je to horší.

Ponechme teď stranou, kde se reálná návštěva násobí jakou konstantou.

A vůbec – násobí se vlastně nějaké reálné číslo nebo je ta návštěva něčí optimistický „expertní odhad?“

Píše se rok 2024. Na vstupenkách jsou kódy, u vstupu jsou čtečky. Laik se diví, odborník žasne. Není důvod, aby to nesedělo. Jasně, manželky, děti, trenéři mládeže, sponzoři, pár nejbližších přátel za návštěvu ligového zápasu NBL zpravidla neplatí a možná chodí bočním vchodem. Naprosto v pořádku, je to logické, je to správné. To ale neznamená, že tam nejsou, že nejsou diváci. Jejich počet jistě není neznámý. Nebo by alespoň neměl být. Děti, senioři nebo klubová mládež za návštěvu zápasu NBL také mnohdy neplatí. Je to logické, je to správně. Jejich počet ale jistě není neznámý. Je nepřekonatelný problém vyrobit oficiální vstupenku s kódem za 0,-, aby je mohl někdo oskenovat? Nebo tito neplatící vstupem bezostyšně proudí?

V sobotu 9.března a v neděli 10.března nastala s ohledem na návštěvnost zajímavá situace. Brněnská hala Vodova je jedinou halou v republice, kde se víceméně pravidelně hraje NBL i ŽBL. V sobotu večer v 18h hráli kluci Basket Brno proti Slunetě Ústí nad Labem. V neděli dopoledne se hrál family day zápas ŽBL KP Brno proti Hradeckým Lvicím.

Obě návštěvy byly okometricky na první pohled srovnatelné.

Basket Brno nahlásilo v sobotu 652 diváků. No žádná hitparáda na nejlepší individuality v lize a žhavého kandidáta na MVP ligy…

 

KP Brno nahlásilo v neděli 935 diváků. Chtělo by se říct: „Wow, not bad! #nabrnodobry!“

Yes, but…

Z dostupných fotek lze více méně celou halu složit. Obrázek nechť si udělá každý sám.

Ptali jsme se vás na Instagramu, kde vidíte více lidí.

Pouze 22 % respondentů správně poznalo, že v neděli na ŽBL bylo přece o 283 diváků více.

Celých 40 % respondentů tam ten významný rozdíl jako nevidí!? Rovnou 38 procent hlasujících to dokonce vidí úplně špatně!?

Pokud vás zajímá relevantnost hlasování a počet respondentů, vězte, že to je s převahou mnohem více než záhadných 283 návštěvníků – nenávštěvníků.

Nebavíme se o Madison Square Garden, ani Stark Aréně, ani Palau Blaugrana, ani pražské O2 Aréně. Mít a nemít skoro 300 lidí v Brně je rozdíl.

A nebo je to všechno trošku jinak?

Basket Brno podhodnocuje svou návštěvu, aby si z nich jeden nejmenovaný blog nedělal legraci, nebo to KP Brno nadhodnocuje?

Proslýchá se, že i hlasatel v hale se v neděli tu takřka tisícovku ostýchal ohlásit…

Neřešme Brno, neřešme Kolín, neřešme Slavii. Konečně se dostáváme k pointě.

Proč?

Komu tím prospěješ? (Druhé straně?)

Komu prospívá nadhodnocování divácké návštěvnosti?

Dlouho jsme hledali odpověď na tuto otázku a přišli jsme na to.

VŠEM!

Liga je happy!

Novináři chválí!

Sponzoři spokojení.

Generální manažeři spokojení.

PR manažeři spokojení.

Co hráči a trenéři? Ti zpravidla chtějí plnou halu a dobrou, povzbudivou atmosféru. Stovka sem, stovka tam. Who cares. Ačkoliv v průzkumu mezi hráči bylo „málo fanoušků“ na 5. příčce mezi problémy ligy. Jak vidno, není problém návštěvnost kdykoliv navýšit. Na počkání. Kolik potřebujete?

Snad jen pokladník je minimálně trochu zmatený, ale to se vyřeší pakňákem.

Všichni spoko. Všichni se poplácají po ramenou.

Ne, my nepopíráme, že návštěvy na basketu rostou. Ani nepopíráme, že basket je v Česku fanouškovskou trojkou. Za obojí jsme rádi. Velmi!

Ale někdo si tady lže kapsy.

Otázkou je proč přesně.

Aby v tabulce návštěvnosti byl výš? Aby získal lepší partnery? Nějakou dotaci? Aby mohl sám sebe pochválit?

Viz výše. Současný stav vyhovuje všem!

Pokud to nevadí sponzorům, nevadí to nikomu.

Omluva a čest všem, kteří se snaží psát reálná čísla.

Pokud brečíte na nízkých příčkách tabulky návštěvnosti, zkuste násobení konstantou spokojenosti nebo přidejte nulu. Ale pozor, překročení povolené kapacity haly by mohlo zajímat hasiče. Jinak je to všem celkem jedno.

Návštěva je jenom číslo.

 


Foto: Basket Brno, KP Brno