Vánoce na poslední chvíli aneb Nejlepší české klubové fanshopy (2024 edition)

Ti otrlejší z vás si možná dobře pamatují na dobu před čtyřmi lety. Byla to doba nejtvrdších proticovidových opatření. Pokud jste si chtěli dát svařák v sousedním městě, vyžadovalo to disidentskou mentalitu a důsledné plánování. Chodilo se na testy, nechodilo se do hospod a na velké nákupy. Obchody byly střídavě zavřené a otevřené, regály v nich byly přelepené páskou, bylo těžké si v tom udržet přehled, natožpak smysluplně fungovat.

Tehdy zažívaly velký boom internetové obchody. A tehdy jsme taky udělaly náš první – a do této doby jediný – žebříček klubových e-shopů týmů z KNBL. Doba na to byla příhodná, do hal se nesmělo, pokud jste chtěli svou náklonost k nějakému klubu dát najevou šálou nebo dresem, museli jste nakupovat přes internet. Tedy pokud to vůbec šlo. Narazili jsme totiž na tristní realitu. Polovina týmů žádný e-shop neměla. Další polovina sice něco takového měla, ale kvalita a použitelnost toho byla někdy opravdu diskutabilní. Tady se zkrátka žádný boom nekonal.

Teď po čtyřech letech je už naštěstí všechno otevřené, do hal se smí, nakupovat můžete fyzicky. Jenže člověk má rád svoje pohodlí a online řeší svoje nákupy už zhruba dvě třetiny lidí. A tak nás napadlo se k tomutu tématu vrátit. Těšili jsme se, že po čtyřech letech uvidíme výrazný progres, že české basketbalové kluby drží prst na tepu doby. Sami posoudíte, jak naivní jsme byli.

Zvolili jsme stejný systém jako tenkrát. Hodnotíme tři kategorie. Za každou můžeme dát až 5 bodů, celkem tedy 15. A fakt nejsme nijak nároční.

Přehlednost a design. Chceme, abychom fanshop na klubovém webu snadno našli, aby v něm byla dobrá orientace, aby odkazy fungovaly a aby vypadal udržovaně a aktuálně.

Objednání. Chceme snadné vložení zboží do košíku, chceme mít možnost platit metodou odpovídající roku 2024 a hlavně chceme mít možnost nechat si zboží doručit domů, v horším případě ho k domu alespoň co nejvíce přiblížit. Protože pokud je jediná možnost vyzvednutí zboží ve stánku v hale, pak to není ani náhodou plnohodnotný e-shop. Je nám jasné, že kluby svým merchem cílí především na své vlastní fanoušky, kteří většinou na zápasy chodí a bydlí v dotyčném městě, případně jeho okolí. Ale když pomineme, že i tito lidé mají nárok na pohodlný nákup, tak možnost vyzvednutí pouze v hale prakticky zcela eliminuje přespolní zákazníky. A nic na tom nemění fakt, že těch přespolních by zas tolik nebylo.

Rozmanitost sortimentu. Nechceme zázraky. Ale chceme dresy, nějaké to triko, čepici, důstojné fanouškovské propriety a oceňujeme jakoukoliv nadstavbu. Líbí se nám, když klub nabízí nějaké věci – nebo aspoň jednu věc – které jsou originální a třeba je nenabízí nikdo další. Líbí se nám, když kluby nezapomínají na to, že fandí i ženy a drobotina. A milujeme dárkové vouchery.

Obchod, na který se snadno dostaneme, vybereme si v něm, jednoduše zaplatíme a necháme si to dovést domů. To je ideál. Nic víc nepotřebujeme.

Jako vzor klidně můžeme doporučit oficiální fanshop CZ.BASKETBALL. Když budeme dělat, že nevidíme ten kalendář na rok 2024, tak je to v podstatě bez výtek.

Ve světě klubových fanshopů je to ale podstatně horší …

12. – 10. MÍSTO: NYMBURK, SLAVIA, JINDŘICHŮV HRADEC

Zatímco před třemi lety nemělo svůj fanshop hned šest týmů, za čtyři roky se jejich počet snížil na polovinu. Považujme to za úspěch. Ale zatímco v případě Slavie a Jindřichova Hradce absence fanshopu takovým překvapením není, v případě mistrovského Nymburka je to minimálně šok. Středočeši svůj merch mají, ale na jejich webu si ho nekoupíte, protože odkaz na něj je neaktivní.

Platí to, co před čtyřmi lety – kde nic není, není co utrácet. Ani bodovat.

Celkem bodů: 0


9. MÍSTO: PÍSEK

https://eshop.srsni.com/

Pokud chcete řešit dárek na poslední chvíli, tak jste tady úplně špatně. Stejně jako ten basket, dělají si Sršni i fanshop tak trochu po svém. Což mimo jiné úplně klidně znamená, že týden před Vánoci žádný fanshop nemají. Pod odkazem, který je na hlavní stránce viditelně umístěn, najdete momentálně jen tohle sdělení:

Poslední doba, kdy jste si mohli objednat něco černožlutého, totiž byla 31. října! Fakt, není to překlep, opravdu 31. října. Dva měsíce před Vánoci. To je ztělesněná noční můra všech, kteří dárky začínají řešit až se čtvrtou svíčkou na adventním věnci.

Co naplat, že ještě v říjnu byla nabídka v sršním fanshopu naprosto standardní? K čemu to je, když je to jen takový e-shopový občasník, a navíc není nikde ani zmínka o tom, kdy se to celé znovu otevře … Sdělení „ozveme se hned, jak budou vaše objednávky vyrobeny“ zní dost podobně jako „až naprší a uschne“.

Tady nemá smysl řešit kategorie, dáme bod z milosti a nazdar.

Celkem bodů: 1


8. MÍSTO: OSTRAVA

https://www.feshfesh.store/basketbal/

Přehlednost a design

Ostrava se loni v tiskové zprávě chlubila novým eshopem, ale do konce roku 2024 ji nestál ani za to, aby ho nějak zviditelnila na své domovské stránce. Je zcela utajený. Jestli se za něj stydí, nevíme, ale nakonec bychom se vlastně ani nedivili.

Každopádně nháčko prodává pár svých fanouškovských předmětů na e-shopu feshfesh.store. To se dozvíte ze zmíněné tiskové zprávy, která je už rok stará. Dohledat ji je možné třeba přes google zadáním hesel „nh ostrava fanshop“. Když už ale člověk absolvuje takto krkolomnou cestu, doufá, že to bude stát za to. Doufá marně.

Bodů: 0

Objednání

Zmíněný e-shop prodává ještě předměty spojené s Rallye Dakar, což sice na jednu stranu vypadá jako poněkud kuriozní kombinace, nicméně je potřeba říct, že funguje víceméně normálně. Položky pohodlně naklikáte do košíku, vidíte jejich dostupnost, můžete si je nechat poslat přes Zásilkovnu za nějakých 110 korun. Bohužel platba je v takovém případě možná jen dobírkou, poplatek je tam krásných basketbalových 23 korun.

Bodů: 4

Rozmanitost sortimentu

Snědený krám. Koupit si můžete plakát týmu, bohužel z loňské sezóny. Čtyři zbývající položky jsou také věnované loňské výroční sedmdesáté sezóně – klíčenka, brožura, tričko, kšiltovka. To je všechno.

Nejdražší je kšiltovka za 390 korun, nejlevnější plakát za 40 korun.

Bodů: 1

Celkem bodů: 5


7. MÍSTO: BRNO

https://eshop.basketbrno.cz/

Přehlednost a design

V jednoduchosti je krása. Jedno kliknutí na hlavní stránce a jste na fanshopu. Tam najdete rozdělení na „Dresy“ a „Fanswear“ a k tomu upozornění na akční zboží a novinky, všechno funkční. Nic víc vlastně nepotřebujete, bohužel tady jsou dva detaily, které to srážejí dolů. Pod odkazem „Novinky“ není zhola nic. A jednou ze dvou úvodních tváří e-shopu je Jakub Krakovič, který už ukončil kariéru. Možná se ho někdo z úcty bojí vyměnit, ale udělat by to měl, protože to pak celé působí poněkud neaktuálně, a to navzdory nespornému faktu, že je Kraky legenda.

Bodů: 4

Objednání

Metody platby odpovídají roku 2024 – Google Pay, karta nebo keš. Jenže teď přijde ten nejzásadnější problém s celým brněnským e-shopem. Dopravu si můžete vybrat pouze jednu – vlastní. Jestli totiž něco z brněnského e-shopu chcete, můžete si to sice na jejich pěkném webu stylově naklikat do košíku a zaplatit, nicméně pak musíte sednout do auta, na vlak, v lepším případě do šaliny a dojet si pro to osobně do haly. Nikdo vám to domů nepřiveze. Což je proti podstatě e-shopu. A ještě je potřeba upřesnit termín převzetí přes email nebo uvedení telefonního čísla. Hroznej vopruz.

Bodů: 1

Rozmanitost sortimentu

Vlastně to můžeme všechno vypsat. Můžete si koupit dvoje dresy, pět triček, dvoje tepláky, dvě mikiny, šálu, batoh a dvě kšiltovky.

Nejdražší položkou je mikina za 1990, nejlevnější šála za 290 korun.

Nabídka tedy není nejširší, je to takový nutný základ každého fanshopu. Škoda, že chybí aspoň jedna něčím výjimečná položka. Přitom Brno třeba v hale prodává sběratelské týmové kartičky, což je pěkná věc. Na e-shopu to ale není.

Bodů: 2

Celkem bodů: 7


6. MÍSTO: USK

https://www.basketking.cz/k732-fan-zona-usk-praha

Přehlednost a design

Cesta do fanshopu je jednoduchá, klasický jeden proklik z hlavní stránky. Dostanete se tak na eshop Basketking, kde USK svoje věci prodává. Celé to ovšem působí poněkud zasmrádle. Na úvodní stránce jsou sice položky s hadrama, dost často jsou ale oblečené na hráčích, kteří už v klubu dávno nejsou. Ještě horší pak je, že ani jeden ze sedmi odkazů (novinky, sleva, speciální akce …) nefunguje. Respektive funguje tak, že se vám zobrazí hláška „Bohužel, vašemu požadavku neodpovídá žádné zboží“.

Volit tak musíte jen z té úvodní nabídky.

Bodů: 2

Objednání

Platba dobírkou, hotově, kartou, to je cajk. Dodání přes Českou poštu, dvě možnosti přes DPD, dvě možnosti přes Zásilkovnu. Zaplatíte za to od 145 do 218 korun, ale nemusíte na Folimanku nebo vlastně kamkoliv z domu. Prostě je to e-shop a jako e-shop to funguje.

Zdálo by se to jako samozřejmost, ale bohužel není.

Bodů: 5

Rozmanitost sortimentu

Dresy několika hráčů současných i bývalých, můžete si nechat na soví dres zvěčnit i svoje ctěné jméno. Jinak se ale moc nerozšoupnete. Dvě polo trika, jedny tepláky, jedna mikina.

Bída.

Nejdražší položkou je mikina za 1500 korun, nejlevnější polo triko za 959 korun.

Bodů: 2

Celkem bodů: 9


5. MÍSTO: PARDUBICE

https://eshop.bkpardubice.cz/

Přehlednost a design

Pardubický e-shop je podobně jako většina ostatních snadno k nalezení. Jeho úvodní strana je ale trošku matoucí, protože sice promuje nový merch a označuje ho za ideální dárek, zároveň vám ale dává na vědomí, že pokud některou z novinek chcete, máte si napsat na email. V nabídce klasického e-shopu přitom tyto věci jsou a do košíku se dají normálně vložit. Drobný detail, ale je to zbytečný klacek hozený zákazníkovi do cesty za útratou. Druhou překážkou pak je fakt, že u některých položek je napsáno „skladem“ zeleně, čemuž rozumíme, u jiných je napsáno „není skladem“ červeně, čemuž taky rozumíme, u dalších je ale napsáno „skladem“ červeně, čemuž už nerozumíme. Prostě zbytečně matoucí.

Bodů: 3

Objednání

Dojít až k objednání není v beksáckém e-shopu vůbec složité, nemusíte udělat žádný krok navíc. Hlavně pak nemusíte chodit nikam do haly, doručení vám za 140 korun zprostředkuje Česká pošta. S placením je to už horší buď za dvacetikorunový poplatek dobírka, nebo bankovní převod. Karta nebo jiné modernější metody sem ještě nedorazily.

Bodů: 4

Rozmanitost sortimentu

Tato kategorie je malinko zklamáním, zejména s ohledem na to, že Pardubice před čtyřmi lety tento žebříček ovládly. U klasických replik dresů se dozvíte, že nejsou skladem. U fanouškovských předmětů jsou to dvě propisky, klíčenka, blok, samolepka a magazín #tojebasketbal. Prostě veteš, nic originálního. Mezi hadrama už je to lepší, několik triček, mikin, kšiltovek, ponožky, kraťasy, ručník. Bohužel i tady u řady věcí svítí, že nejsou skladem.

Celkově převládá dojem, že nějaká specialitka chybí, byť třeba jen jediná věc, tak jako ji nabízejí týmy, které jsou v žebříčku výše. I když musíme přiznat, že triko s heslem „Kdo vytrvá, vítězí“ je v kontextu letošní pardubické sezóny takřka geniální.

Nejdražší položkou je mikina za 950 korun, nejlevnější samolepka za 30 kaček.

Bodů: 3

Celkem bodů: 10


4. MÍSTO: ÚSTÍ NAD LABEM

https://www.yourclub.cz/vyhledavani/?string=Sluneta+

Přehlednost a design

Cesta za poklady je tady trochu složitější. Odkaz na „Fanzone“ sice svou velikostí vyžaduje mít dobře seřízené dioptrie, ale je tam, kde by ho člověk čekal, tedy v záhlaví hlavní stránky. Pod ním je ještě potřeba rozkliknout „Fanshop“ a tady už musíte trochu zbystřit. Můžete se vydat třemi cestami, z nichž jen jedna je ta opravdu správná.

Když zůstanete tam, kde jste, uvidíte jakousi galerii předmětů, které si snad můžete zakoupit v hale Slunety během zápasů, nebo si je objednat přes email. Je to zcela neinteraktivní a navíc je leccos opatřené nápisem „Vyprodáno“ nebo na „Na objednání“. To je ta špatná zpráva. Ta dobrá je, že zatímco před čtyřmi lety bylo pro fanoušky Ústí k dispozici jenom tohle, teď už to tak není.

Sluneta totiž nahoře promuje „Sluneta merch“ v externím e-shopu. Stačí prý načíst zobrazený QR kód. Nicméně my už víme, že nestačí. QR kód vás zavede na neaktivní prázdnou stránku.

Je tak potřeba jít třetí cestou a využít odkaz schovaný pod nápisem „klikni ZDE“. Ten je už funkční a zavede vás konečně na regulérní eshop yourclub.cz.

Bodů: 3

Objednání

Tady je to na začátku bez překvapení. Jednoduše vybereme, co chceme, zvolíme velikost, případně si na dresy můžeme nechat natisknout vlastní číslo a jméno, hodíme všechno do košíku a …. dozvíme se, že zboží bude doručené do 4-5 týdnů. To je dost. Ještě by člověk snad mohl přimhouřit oko třeba v případě těch upravených dresů, ale u batohů nebo kulichů, kterých jsou navíc podle e-shopu na skladu stovky, je to fakt hoooodně dlouhá doba. Třeba je to v reálu kratší, ale dá-li člověk na oficiální údaje, dost ho to vyděsí.

Pokud se přesto rozhodnete, že vám to čekání za to stojí, čeká vás při přechodu k placení jedno příjemné překvapení – Sluneta na svém webu uvádí slevový kód, který vám z ceny merche odečte 30 procent. Jeho zadání je snadné a funguje to. Doručení přes DPD, Českou poštu nebo Balíkovnu jsou docela drahá, ale jsou a to je hlavní. Platit můžete kartou, Apple nebo Google Pay, případně Gopay, takže pohodlí maximální.

Bodů: 4,01

Rozmanitost sortimentu

Na yourclub jsou fakt jenom hadry a batoh, ale ta nabídka je naprosto dostačující. Dresy a trenýrky si navíc můžete koupit ve variantě bez reklam či s reklamami, v obou barevných variantách a o možnosti doplnit své vlastní jméno jsme se již zmiňovali. V náhledových obrázcích jsou využívány dresy se jménem Pecka, což je chytré, protože to je jediný hráč, u kterého si můžete být jistí, že v týmu bude i za rok. Najdete tam i nějaké mikiny, péřovku, tepláky, některé také přímo určené ženám.

Nejdražší položkou je péřovka za 2864 korun, nejlevnější je kulich za 401 káčé.

Pokud si k nabídce chcete přičíst i to, co je na tom původním webu Slunety, tak pak vězte, že se můžete stát hrdým vlastníkem pěnové fandící ruky, obligátní šály, sportovní láhve nebo třeba klíčenky a odznáčku. Pro tyhle cennosti ale už budete muset do haly.

Bodů: 4

Celkem bodů: 11,01


3. MÍSTO: OLOMOUCKO

https://www.live4basketball.cz/

Přehlednost a design

Proklik fanshop vás zavede na e-shop live4basketball.cz a tady už je to jednoduché. Odkazy jsou většinou aktivní, náhledy dostatečné, přidávat do košíku se dá snadno, Olomoucko zkrátka neexperimentuje, ale to vůbec nevadí. Naopak. Proč vymýšlet něco, co už vymyšleno bylo.

Bodů: 5

Objednání

U jednotlivých věcí hned při výběru do košíku vidíte, jestli jsou skladem, nebo budou dostupné třeba až za tři dny. Olomoucký merch si můžete nechat poslat do Zásilkovny (za 79 korun), tudíž to JE e-shop, i když až ke dveřím vám to nedovezou. Škoda jen, že se na něm nedá platit kartou nebo nějakou jinou modernější metodou. Pouze bankovní převod nebo hotovost při vyzvednutí v Čajkaréně.

Bodů: 3

Rozmanitost sortimentu

Nazvěme to e-shopovou klasikou. Dresy s vlastním jménem (a za pět litrů i se sponzorským logem), mikiny, kšiltovky, nějaká trika, sportovní bunda. Pro holky mikina s kapucí a kšiltovka s třpytkama. Dresy a hadry má Olomoucko i pro děti. Koupit si můžete taky kulicha, šálu, tašku přes rameno, případně fanouškovské propriety typu fandící ruky nebo fandících nafukovacích tyčí.

A pozor – dárkové vouchery hned ve čtyřech hodnotách od 300 do 1500 korun.

Nejdražší položkou je custom dres s vlastním logem, jménem a číslem za 5000 korun, za 30 kaček naopak pořídíte nafukovací fandící tyč.

Bodů: 4

Celkem bodů: 12


2. MÍSTO: DĚČÍN

https://eshop.bkdecin.cz/

Přehlednost a design

Děčínští si sice říkají Válečníci, ale tady s ničím bojovat nemusíte. Z homepage jedno kliknutí a jste na Fanshopu, kde je šest doporučených položek a nad nimi tři dlaždice „Dresy“, „Oblečení“ a „Ostatní“. Když navíc jednu z nich rozkliknete, nemusíte se pak vracet zpátky, ale odkazy na ty další máte krásně viditelně v záhlaví.

Není, co vytknout.

Bodů: 5

Objednání

Že byste skrze válečnický fanshop saturovali letošní Vánoce, na to zapomeňte. Deadline byl do 6. prosince, teď už byste stříleli po klaksonu. Dodání dresu například trvá 3 až 4 týdny, u spousty dalšího oblečení je napsáno „na objednávku“, což taky nezní nejslibněji.

Pro vybrané věci ale nebudete muset na Maroldovku, dodání se dá risknout přes Českou poštu takzvaně do ruky za 129 korun. Zaplatit ale můžete jenom bankovním převodem na uvedené číslo účtu, tady se uživatelskému komfortu příliš naproti nešlo.

Bodů: 3

Rozmanitost sortimentu

Budeme poměrně dost chválit. Dvě sady dresů jsou standardem, ale pak je tady taky poměrně dost triček a nějaké mikiny, některé i v dámské verzi s nápisem Válečnice, což je pěkný detail. Novopečení rodiče pak mohou svého potomka nechat poblinkat bodýčko s nápisem Jsem válečník. Bohužel v Děčíně jsou horňáci, protože na nohy si kromě fuseklí nic nekoupíte. Kraťasy nebo tepláky v nabídce nejsou.

Zato si můžete koupit batohy, kulicha, šálu, bag, nákrčník, láhev na pití, originální svačinový box nebo harampádí typu propiska, hrnek či náušnice. A taky kalendář, který je skutečně na rok 2025, což je zdánlivě samozřejmé, nicméně ve světě českých basketbalových eshopů je to detail, který je potřeba ocenit.

A pak samozřejmě jedna nezbytná pochvala – dárkové poukazy v hodnotě 250 a 500 korun. Pro lidi bez fantazie je to svatý grál vánočních nákupů.

Nejdražší položkou je dres za 1200 korun, nejlevnější propiska za tři pětky.

Bodů: 4,01

Celkem bodů: 12,01


1. MÍSTO: OPAVA

https://fanshop.bkopava.cz/

Přehlednost a design

Jedno kliknutí na Fanshop a z hlavní stránky jste rázem na e-shopu, který na první pohled hraje Ligu mistrů a vypadá, že na rozdíl od opavského týmu by v ní opravdu udělal velkou parádu. Tady je všechno správě. Kromě bohatého rozklikávacího menu vidíte rovnou obsáhlý katalog novinek, vidíte deset nejpopulárnějších produktů, vidíte poslední ohodnocené věci … ano, na opavském e-shopu dokonce můžete jednotlivé položky hodnotit.

Bodů: 5

Objednání

EDIT: Původně jsme si mysleli, že Opava dodání domů vůbec nemá. NAŠE CHYBA! Má. Funguje přes Zásilkovnu. Bohužel zrovna ne u té jediné položky, kterou jsme vyzkoušeli. Nicméně nafackujeme si, napíšeme tisíckrát „ověřovat, ověřovat, ověřovat“, přidáme Opavě body a šoupneme ji na první místo. Sorry, Děčíne. V Opavě u většiny položek funguje všechno tak, jak má. Do haly si osobně musíte jen pro ty velké a těžké krámy.

Část opavského merche prodává také tamní Decathlon. Ty položky má i na svém e-shopu, bohužel jsou všechny s poznámkou, že nejsou dostupné online. Je to ale hezký způsob, jak dostat povědomí o klubu zase někam kousek mimo bublinu.

Bodů: 3

Rozmanitost sortimentu

Neuvěřitelné. Fakt. Podívejte se sami. Spousta dresů, kšiltovek, bund, kulichů, ručníky, deštníky, mikiny, držák na SPZku, bezdrátová nabíječka na mobil, vánoční koule (tvl!), kafe, bonbóny, sedací vaky, stará dobrá hra tetris, dětský basketbalový koš a bůhvícoještě.

A taky dárkový voucher.

Tohle je čirá krása.

Nejdražší položkou je sedací vak za 5900 korun, nejlevnější kuličkové pero za 40 korun.

Bodů: 5

Celkem bodů: 13